Biznes i finanse

Wodorowe `paliwo przyszłości` już dziś napędza rozwój polskiej gospodarki

W ramach drugiej edycji Akademii H2 ORLEN, uczestnicy będą zaangażowani w realne projekty związane z wodorem, takie jak testy zeroemisyjnej lokomotywy, stacje tankowania wodoru oraz badania jakości wodoru dla branży automotive we Włocławku i Trzebini. Grupa ORLEN planuje zainwestować około 7,4 mld zł do 2030 roku w wodorową rewolucję, co sprawia, że wodór jest określany jako „paliwo przyszłości”.

Trzydziestu jeden studentów z różnych dziedzin nauk, takich jak nauki ścisłe, ekonomia i humanistyka, wzięło udział w kolejnej edycji Akademii Wodorowej ORLEN. To unikalne szkolenie, które łączy teoretyczną wiedzę zdobytą na uczelniach z praktycznym doświadczeniem w innowacyjnych zakładach przemysłowych. Teraz ci studenci będą mogli wykorzystać zdobytą wiedzę i doświadczenie do dalszego rozwoju technologii i potencjału „paliwa przyszłości”.

Po ukończeniu kursu, absolwenci będą mieli możliwość odbycia stażu w Grupie ORLEN lub u jednego z partnerów strategicznych projektu, takich jak PESA, Toyota czy Solaris. Staż może prowadzić do oferty stałego zatrudnienia w przyszłości. Akademia ma na celu rozwijanie profesjonalnej kadry, która będzie odpowiedzialna za coraz liczniejsze i zaawansowane inwestycje wodorowe koncernu ORLEN, zarówno w Polsce, jak i za granicą.

„Wodór to jedno z podstawowych źródeł energii służących dekarbonizacji przemysłu i transportu. To jednocześnie nowoczesna branża, której dalszy rozwój zależy przede wszystkim od pracy i dostępności wykwalifikowanej kadry. Stąd pomysł, by dać młodym ludziom szansę na zdobycie doświadczenia zgodnie z ich zainteresowaniami, zyskując przy tym potencjalnych pracowników” – powiedział Józef Węgrecki, członek zarządu ORLEN, podczas uroczystej inauguracji szkolenia.

ORLEN jest organizatorem Akademii H2, co nie jest przypadkiem, ponieważ koncern jest jednym z największych producentów wodoru w Polsce i Europie. Wodorowe paliwo jest kluczowym narzędziem do osiągnięcia pełnej dekarbonizacji marki do 2050 roku. W ciągu kolejnych sześciu lat Grupa ORLEN planuje inwestycje sięgające 7,4 mld zł, aby osiągnąć moce produkcyjne wodoru odnawialnego do 130 tys. ton rocznie, a paliw syntetycznych – do 70 tys.

Wodorowe paliwo jest kluczowym narzędziem do osiągnięcia pełnej dekarbonizacji marki do 2050 roku. ORLEN planuje inwestycje sięgające 7,4 mld zł w ciągu kolejnych sześciu lat, aby osiągnąć moce produkcyjne wodoru odnawialnego do 130 tys. ton rocznie, a paliw syntetycznych – do 70 tys. Koncern jest jednym z największych producentów wodoru w Polsce i Europie, co czyni go idealnym organizatorem Akademii H2.

„Nasze projekty związane z wodorem mają praktyczne zastosowanie teraz lub są w końcowej fazie realizacji. Inicjatywy takie jak >>Hydrogen Eagle<>Bursztynowa Dolina Wodorowa<>Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland<< mają potencjał, by zmienić oblicze polskiej gospodarki, stając się podstawą sprawiedliwej i efektywnej transformacji energetycznej” – przekonywał Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych ORLEN.

Ekspert wskazał, że flagowe projekty koncernu są zgodne z unijną polityką klimatyczną. Wodór ma stać się filarem dekarbonizacji przemysłu i transportu krajów członkowskich zgodnie z „Pakietem Gazowo-Wodorowym” procedowanym przez Parlament Europejski. Inwestycje Grupy ORLEN mają wpływ i zasięg poza granice Polski.

„Projekt >>Hydrogen Eagle<< pozwoli na zbudowanie w Polsce kompleksowej infrastruktury do produkcji i dystrybucji nisko- i zeroemisyjnego wodoru (opartego nie tylko na kosztownej elektrolizie, ale także tańszych rozwiązaniach – jak przetwarzanie produktów komunalnych) oraz utworzenie wodorowego korytarza Północ-Południe dla transportu ciężkiego, łączącego Grecję z Norwegią” – powiedział Grzegorz Jóźwiak.

Koncern planuje budowę międzynarodowej sieci hubów wodorowych oraz ponad 100 stacji tankowania wodoru dla różnych rodzajów transportu w Europie. W Polsce będzie 57 stacji, na Słowacji 26, a w Czechach 28.

Projekt ten ma na celu stworzenie infrastruktury umożliwiającej korzystanie z wodoru jako źródła energii dla pojazdów indywidualnych, publicznych oraz cargo, zarówno na drogach, jak i torach kolejowych. Koncern zamierza zrealizować budowę sieci hubów wodorowych w Europie, co umożliwi szybkie i wygodne tankowanie pojazdów zasilanych wodorem.

Projekt „Bursztynowa Dolina Wodorowa” skupia się na rozwoju produkcji wodoru odnawialnego oraz jego szerokim wykorzystaniu do dekarbonizacji portów, rafinerii i transportu w Trójmieście. Dzięki lokalizacji województwa pomorskiego, możliwe jest wykorzystanie energii odnawialnej z morskich farm wiatrowych oraz magazynowanie wodoru w kawernach solnych, co czyni to miejsce idealnym do inwestycji wodorowych.

„Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland” jest natomiast kompleksowym planem implementacji rozwiązań wodorowych w dużych miastach, służącym ograniczeniu emisji i przejściu na nisko- i zeroemisyjne rozwiązania w komunikacji publicznej. Inicjatywa ma już na koncie pierwsze sukcesy: w Poznaniu działa stacja tankowania tego paliwa, obsługująca dziennie 25 miejskich autobusów (w przyszłości: do 34), dysponująca dużymi magazynami paliwa i trzema niezależnymi kompresorami. Do końca pierwszego kwartału 2024 roku zostanie komercyjnie udostępniona wszystkim kierowcom wodorowych pojazdów. Niedługo po niej podobny obiekt zostanie oddany do użytku w Katowicach.

Stacje tankowania wodoru będą budowane przy wsparciu funduszu CEF („Łącząc Europę”) oraz NFOŚiGW, aby wesprzeć sektory transportu i energii, w tym infrastrukturę transeuropejskiej sieci transportowej o znaczeniu międzynarodowym TEN-T.

Planuje się oddanie kolejnych stacji tankowania wodoru w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, we Włocławku oraz w Gdyni, Pile i Warszawie do połowy 2025 roku.

„Nie zapominamy przy tym o transporcie lotniczym, w którym stopniowo zaczyna wykorzystywać się paliwa zrównoważone, które Grupa ORLEN również będzie produkować. Zakładamy, że paliwa syntetyczne, produkowane na bazie wodoru odnawialnego, będą w przyszłości głównym paliwem lotniczym, dlatego testujemy wiele kierunków ich produkcji” – podkreślał Józef Węgrecki.

Ważne jest, aby zapewnić wysoką jakość wodoru, podobnie jak w przypadku innych paliw. Grupa ORLEN prowadzi badania nad jakością wodoru w swoich innowacyjnych laboratoriach w Trzebini i Włocławku, które są jednymi z pierwszych tego typu inwestycji w Europie.

„Jesteśmy dziś trzecim na kontynencie i piątym w Europie producentem wodoru >>szarego<>zielonego<<, zeroemisyjnego odpowiednika” – zaznaczył Ryszard Pawlik, doradca byłego premiera i europosła Jerzego Buzka.


Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.    Polityka prywatności    Dowiedz się więcej
ROZUMIEM