Polityka i społeczeństwo

Powrót pociągów do Jastrzębia-Zdroju: Komunikat Ministerstwa Infrastruktury

Ministerstwo Infrastruktury ogłasza, że 10 sierpnia br. PKP Polskie Linie Kolejowe SA zawarły dwie umowy, które pozwolą mieszkańcom Jastrzębia-Zdróju odzyskać połączenie z Katowicami. Ponadto, mieszkańcy południowych dzielnic Katowic będą mieli łatwiejszy dostęp do kolei dzięki Rządowemu Programowi Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.

Zawieramy niniejszą umowę dotyczącą opracowania dokumentacji projektowej oraz pełnienia nadzoru autorskiego w projektach: „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami” (wartość 10,7 mln zł) oraz „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy-Katowice Murcki-Katowice Ligota linią kolejową nr 142” (wartość 6,8 mln zł).

W 2018 roku zrealizowaliśmy Program Kolej Plus, aby zapewnić połączenia kolejowe między Jastrzębiem-Zdrojem a stolicą województwa śląskiego. Jestem bardzo zadowolony, że udało się to osiągnąć, ponieważ dzięki temu wiele obszarów w naszym kraju będzie miało dostęp do środków transportu, które powinny wspierać ich rozwój. – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Po latach pozbawienia dostępu do kolei, mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju będą mogli cieszyć się szybkim i wygodnym połączeniem z Katowicami. W ramach projektu odbudowane zostaną dwa odcinki jednotorowe linii kolejowej (nr 159), o łącznej długości ok. 20 km. Prędkość pociągów wyniesie do 120 km/h, a czas podróży między Jastrzębiem-Zdrój a Katowicami wyniesie ok. 72 min. Zaplanowane zostaną przystanki wraz z modernizacją stacji w Pawłowicach Śląskich, a także zelektryfikacja trasy. Co więcej, perony zostaną przystosowane do potrzeb osób o organicznych ograniczeniach ruchowych. 475 mln zł wartości całego projektu to gwarancja bezpieczeństwa i wygody podróży mieszkańców południowo-zachodniej części województwa śląskiego.

Zmodernizowanie linii 142 między Katowicami Ligotą a Tychami to korzyść dla mieszkańców południowych dzielnic Katowic, takich jak Ochojec, Murcek, Kostuchna i Podlesie. Przewidywany czas przejazdu wynosi 29 min, a nowa mijanka w Murckach usprawni ruch pasażerski i towarowy. Dodatkowo, trzy bezkolizyjne skrzyżowania torów z drogami, w postaci dwi

e wiaduktów kolejowych oraz jednego wiaduktu drogowego, zwiększą poziom bezpieczeństwa. Remont linii 142 stanowi kluczowy element Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i zaplanowano go na lata 2023-2029. Całkowita wartość zadania wynosi 142 mln złotych.

Kolej Plus w województwie śląskim to 8 kompleksowych projektów, których łączna wartość szacowana jest na ponad 2 miliardy złotych. W sierpniu br. podpisano umowę z wykonawcą prac projektowych, dotyczącą m.in. przebudowy tras kolejowych nr 189 oraz 132, a także budowy nowego połączenia kolejowego pomiędzy Rudą Chebzią/Zabrzem a Bytomiem, w tym nowych przystanków w Rudzie Orzegowie i Bytomiu, przy ulicy Zabrzańskiej.

Kolej Plus to ogromne przedsięwzięcie, obejmujące 8 projektów infrastrukturalnych, których wartość szacowana jest na 2 miliardy złotych. W sierpniu tego roku została zawarta umowa z wykonawcą prac projektowych, obejmująca przebudowę dwóch linii kolejowych oraz budowę nowego połączenia kolejowego pomiędzy Rudą Chebzią/Zabrzem a Bytomiem, wraz z budową dwóch nowych przystanków: w Rudzie Orzegowie i Bytomiu, przy ulicy Zabrzańskiej.

Aktualnie prowadzone są postępowania przetargowe w celu realizacji dwóch zadań: „Zwiększenia zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 poprzez budowę dodatkowego toru na odcinku Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice oraz dodatkowych przystanków osobowych”, a także „Odbudowy rozebranej linii kolejowej nr 198 pomiędzy Pyskowicami a Pyskowicami Miasto, w celu przywrócenia połączenia na trasie Katowice – Gliwice – Pyskowice Miasto”.

W lipcu br. ogłoszone zostały dwa przetargi dotyczące ważnych inwestycji kolejowych na terenie aglomeracji śląskiej. Pierwszy z nich opiewał na przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice-Ruda Kochłowice-Katowice, poprzez realizację trzech linii: nr 141 na odcinku Gliwice-Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice-Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald. Drugi zakładał rewitalizację linii nr 162 – od Dąbrowy Górn. Strzemieszyce do Dąbrowy Górn. Huty Katowice, oraz odbudowę i rozbudowę przystanków osobowych w Dąbrowie Górniczej: Tworzeń i Gołonóg.

Miasto Bielsko-Biała poinformowało o zakwalifikowaniu zadania „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała” do listy podstawowej w programie Kolej Plus. Oznacza to, że w ramach dostępnych środków inwestycja, która wcześniej znajdowała się na liście rezerwowej, może zostać zrealizowana. PKP PLK SA poinformowały Miasto Bielsko-Białą o możliwości wprowadzenia w życie projektu. Obecnie trwają uzgodnienia dotyczące podpisania umowy o współpracy.

Program Kolej Plus zapewni lepsze i bardziej dostępne usługi transportowe do 2029 roku. Jego realizacja poprawi warunki życia mieszkańców oraz zwiększy atrakcyjność wielu regionów. Rada Ministrów przyjęła Program, który przygotowało Ministerstwo Infrastruktury. Wartość Programu wynosi 13,3 mld złotych, w tym 11,2 mld złotych stanowią środki z budżetu państwa, a 2 mld złotych pochodzi z jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do zminimalizowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez dostarczenie mieszkańcom ekologicznego i dostępnego środka transportu – kolei.

PAP SA gwarantuje, że wszelkie komunikaty publikowane w serwisie są dostarczane bez jakichkolwiek zmian w ich treści. Nadawca komunikatu odpowiada za jego treść i zgodność z prawem, o czym warto pamiętać zgodnie z artykułem 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.


Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.    Polityka prywatności    Dowiedz się więcej
ROZUMIEM